Kompozit rotorlapát
Az aerodinamikai- és mechanikai elvárásoknak leginkább megfelelő, kis szerkezeti tömegű, de emellett hosszú élettartamú forgószárnyak gyártására a kompozit-anyagok a legalkalmasabbak.
A repülőgépiparban legelterjedtebben a szénszál- (grafitszál-), üvegszál- és aramid-szál erősítésű epoxigyanta beágyazó-anyagú kompozitokat használják, melyek széles választékából kellett kiválasztani a rotorlapátok gyártásához alkalmazandó anyagféleségeket és meghatározni a használandó gyártási eljárásokat. A lapátok szerkezeti kialakítása során a szilárdsági-, merevségi-, követelményeken túl az adott körülmények közötti gyárthatóságot is figyelembe vettük, ezért olyan tömör-, zárt dobozszerkezetű (monolitikus) főtartó került kialakításra, amely karbon aramid hybrid epoki pepreg ,mely önmagában alkalmas a forgószárnyra ható teljes terhelés felvételére, mivel rétegrendje egyirányú (UD – Uni Directional) 0o-os irányultságú (a lapát hossztengelyével megegyező irányú) szén-erősítőszál szalagokból, valamint +/-45o-os szálirányú szén-szövetekből a fellépő terheléseknek megfelelően optimalizálva lett megalkotva. A héjszerkezet nomex méhsejttel erősített szenvics szerkezetű.
Koncz Imre repülőgép-gépész üzemmérnök