Kompozit rotorlapát
Az aerodinamikai és mechanikai elvárásoknak leginkább megfelelő, kis szerkezeti tömegű, de emellett hosszú élettartamú forgószárnyak gyártására a kompozit-anyagok a legalkalmasabbak.
A repülőgépiparban legelterjedtebben a szénszál, üvegszál, és aramid-szál erősítésű epoxigyanta beágyazó-anyagú kompozitokat használják, melyek széles választékából kellett kiválasztani a rotorlapátok gyártásához alkalmazandó anyagokat és meghatározni a használandó gyártási eljárásokat. A lapátok szerkezeti kialakítása során a szilárdsági és merevségi követelményeken túl az adott körülmények közötti gyárthatóságot is figyelembe vettük, ezért olyan tömör, zárt dobozszerkezetű (monolitikus) főtartó került kialakításra, amely karbon aramid hybrid epoxi prepreg, mely önmagában alkalmas a forgószárnyra ható teljes terhelés felvételére, mivel rétegrendje egyirányú (UD – Uni Directional) 0-fokos irányultságú (a lapát hossztengelyével megegyező irányú) szén-erősítőszál szalagokból, valamint +/- 45 fokos szálirányú szén-szövetekből a fellépő terheléseknek megfelelően optimalizálva lett megalkotva. A héjszerkezet nomex méhsejttel erősített szendvics szerkezetű.
Koncz Imre repülőgép-gépész üzemmérnök